Virtuelle Organisation

A virtual corporation is a special kind of flexible network, which combines spacially, temporally, and factually independent units along the value chain to meet customer needs, realizing a "one-face-to-the-customer" without any bureaucratic mechanisms, but mostly supported by a wide range of modern technologies.

 

Die virtuelle Organisation als Strukturkonzept der Zukunft?

Arbeitspapier Nr. 30, September 1994 (.pdf)

Virtuelle Organisation: Konzeption und Realisation

in: ZfO 65 (1996), 204-210

Netzwerkorganisation und virtuelle Organisation – Eine dynamische Perspektive

in: Zentes, Jo-achim/Swoboda, Bernhard/Morschett, Dirk (Hrsg.),
Kooperationen, Allianzen und Netzwerke. Grundlagen – Ansätze – Perspektiven,
Wiesbaden (Gabler) 2003, 463-486

Virtuelle Organisation

in: Lück, Wolfgang (Hrsg.),
Lexikon der Rechnungslegung und Abschlußprüfung,
München - Wien (Oldenbourg), 4. Aufl. 1998, 873-875

Towards the Virtual Corporation: A Complex Move Along Three Axes

Working Paper No. 62, January 1998 (.pdf)

Virtual Corporations and The Consequences for Human Resource Management

Working Paper No. 67, October 1998, presented at the
International Workshop "Business Venture Creation and New Human Resource Management Strategies in Japan, Europe, and the USA"
German Institute for Japanese Studies (DIJ), Tokyo, October 01, 1998

Virtualisierungforschung: Vom virtuellen Lehrstuhl zum Darwiportunismus

in: magazin forschung, Universität des Saarlandes (1/2000), 22-31 (.pdf)

The Virtual Corporation: Empirical Evidences to a Three Dimensional Model

Paper presented at the
2000 Annual Academy of Management Conference, Toronto, Canada
August 2000, Revised Conference Version (.pdf)

Virtuelle Organisation

in:
Bühner, Rolf (Hrsg.), Management-Lexikon, München - Wien (Olden-bourg) 2001, 855-857
Scholz, Christian, Strategische Organisation - Prinzipien zur Vitalisierung und Virtualisierung, Landsberg/Lech (moderne industrie) 1997, 2. Auflage 2000.

Virtuelle Organisation am Rand des Chaos. Eine komplex-dynamische Modellierung organisatorischer Virtualität

Tomenendal, Matthias, in:
Strategie- und Informationsmanagement Band 14,
München-Mering (Hampp) 2002.